Eräs matkakertomus Pietarista

2.6.2017

Aurinkokin paistoi koko viikonlopun. Kesäisissä tunnelmissa Pirkko Farrand

Pietarin matkalla 19-21.5 oli mukana useita ensikertalalisia ja muutama, joiden edellisestä Pietarissa käynnistä oli kulunut aikaa vuosikyymen ja enemmänkin. Ihastuneita ja osin yllättyneitäkin kommentteja kuului tämän tästä.

Kulttuurimatka Pietariin

Kansallinen Kulttuuriliitto järjesti matkan Pietariin 19.-21.5.2017. Ilmoittauduin matkalle heti, kun kuulin siitä, koska olin pitkään halunnut tutustua Pietariin. Matka oli alusta loppuun onnistunut ja jo ennakkoon tiesimme odotettavissa olevan ohjelman. Tuttuja matkalla oli vain yksi, mutta hetihän sitä tutustui ryhmän jäseniin, kun yhdessä matkattiin. Mukavia kanssaihmisiä, jotka hekin halusivat saada matkasta irti mahdollisimman paljon.

Ohjelma oli tiivis. Tutustuimme mm. Iisakin kirkkoon, Eremitaasiin ja Vodka museoon. Lisäksi kävimme baletissa katsomassa Tsaikovskin Joutsen Lammen, joka oli upea sekä Jazz klubilla, jossa konsertoi Jazz Filhamonika orkesteri. Mukava ilta. Mukanamme oli kaikkina kolmena päivänä suomea aksentilla puhuva opas, Lilja, joka kertoi lakkaamatta Pietarin historiaa ja nähtävyyksiin liittyviä tarinoita. Hän oli Inkerin suomalainen ja kertoi myös omasta taustastaan, kun sitä utelimme. Hänen välittämänsä tietomäärä oli aivan käsittämätön. Kävimme myös Pushkinin museossa. Siellä opas Lilja keksi antaa Hennalle suomenkielisen kirjan, josta Henna luki Pushkinin runon Mies ja Kultakala. Lilja kävi hommaamassa sisäänpääsyliput ja Henna luki runon. Tämä vasta oli mukavaa, kun Pushkin nimenomaan oli muutakin, kuin kuollut ja kuuluisa. Hän oli Venäjän kansallisrunoilija. Runon pointti oli se, että ahneella on ankea loppu.

Pietari on siisti, länsimainen kaupunki. Pidän hyvin mahdollisena, että vierailen siellä tulevaisuudessa udelleenkin ilman ryhmän tukea.

Matka meni niin nopeasti omalla painollaan ja vasta jälkeenpäin tajuaa, miten paljon ehdimmekään. Juuri ennen kuin Allegro lähti Pietarista takaisin Suomeen, kävimme kaupassa ostoksilla. Lilja katsoi laukkuuni. Hän halusi nähdä, mitä olin ostanut. Näytin vodkapullon, vadelmahillopurkin, hunajan ja teepaketin. Hän vain totesi, että he tuovat samat tuliaiset Suomesta siellä vieraillessaan.

Terveisin

Pirkko Farrand